четвер, 13 квітня 2017 р.

Antonio de Saldanho & Francisco de Almeida

Francisco di Almeida
          A few more episodes with Portuguese explorers have kept the pages of history. The first European who climb to the Table Mountain was Antonio de Saldhana and this happened in 1503.
As a man with "some naval experience," Saldhana was appointed head of a three-ship detachment, part of the fleet Afonso de Albuquerque, bound for India to fortify the Portuguese settlement in Cochin. Despite the fact that his task was to accompany the Indian fleet, he received separate instructions for patrolling the mouth of the Red Sea.
In early May 1503, a detachment of three Saldhana's ships (Rui Laurenco Ravasco and Diogo Fernandez Pereira) departed from Lisbon, intended to overtake the main fleet of Albuquerque, which was ahead. However, the pilot's mistakes led to the fact that the team mistakenly arrived in the Gulf of Guinea, Saldhana and Lorenzo, landed near Sao Tome and did not know where their third ship (Digo Fernandez was actually on the right track). The rest began to make their way south along the African coast, against the opposite winds and currents. Somewhere along the way, Saldhanf and Lorenzo also lost sight of each other.

Again, because of poor piloting, Saldhana miscalculated with the transition to the cape and ended up stopping north of the Cape of Good Hope. To check whether Cape was passed, Saldhana anchored in the unknown bay of Table Mountain and went ashore. Thus, Saldanha became the first European stepped into place, which was to become modern Cape Town. Saldhana climbed to the flat top of the mountain, adjacent to the bay and determined the tip of the cape (Cape Point) farther to the south. He gave the name to the peak of Table Mountain and (according to legend, he and his people) carved a cross in the rock of a nearby structure, traces of which can still be found on Lev's head today. Saldhana replenished the water reserves in the local pond (he also got into a short fight with the local Khoikhoi tribes and was slightly injured) before returning to his ship.
The Harbor of the Table Mountain was named Aguada de Saldanha by Portuguese cartographers of the 16th century.


And another historical example of the attempts of the Portuguese to settle in the south of the African continent and this example is connected with the name of Francisco di Almeida of the famous Portuguese navigator, who was also the vice-king of Portuguese India.

 On March 25, 1505, Francisco de Almeida was appointed viceroy of India, provided that he created four forts on the southwest coast of India: on the island of Ajedeva, Kannanore, Cochin and Qilon. Francisco de Almeida left Portugal with a fleet of 22 ships with 1,500 people on board.

Francisco de Almeida reached Cochin on October 31, 1505, he had only 8 ships left. There he learned that the Portuguese merchants in Quilon had been killed. He decided to send his son Lorenzo with six ships that destroyed 27 Kalikut ships in the harbour of Kilon. Almeida settled in Cochin. He fortified the Portuguese fortifications of Fort Manuel on Cochin.

Almeida sailed to Portugal in December 1509 and swam to Buta Bay off the Cape of Good Hope, where the ships of Garcia, Belém and Santa Cruz dropped anchor at the end of February 1510 to replenish water supplies. There they encountered a local indigenous population - koi-hoi. After friendly trade, some crew members visited their nearby village, where they tried to steal some of the cattle of the local residents. On the morning of March 1, 1510, Almeida allowed his captains Pedro and Jorge Barreto to return to the village. Aborigines attacked the crew and killed 64 people, including Almeida and 11 of his captains, during the battle. The body of Almeida was buried on the shore of present-day Cape Town


Еще несколько эпизодов с португальскими мореплавателями сохранили страницы истории. Первым европейцем совершившим восхождение на Столовую гору стал Антонио де Салдана и это произошло в 1503 году.

Будучи человеком имеющим «некоторый морской опыт», Салдана был назначен руководителем отряда из трех судов, части флота Афонса де Альбукерке, направлявшегося в Индию, чтобы укрепить португальское поселение в Кочине. Несмотря на то, что его задачей было сопровождение индийского флота, он получил отдельные инструкции для патрулирования устья Красного моря.

В начале мая 1503 года из Лиссабона отправился отряд трех кораблей Салдана (сам Руй Лоуренсо Раваско и Диогу Фернандес Перейра) намеревались догнать главный флот Альбукерке, который шел впереди. Однако ошибки лоцмана привели к тому что команда ошибочно пришла в Гвинейский залив, Салдана и Лоренсо, высадились около Сан-Томе и не представляли, где их третий корабль (Диго Фернандес на самом деле был на правильном пути). Остальные начали пробираться к югу вдоль африканского побережья, против противоположных ветров и течений. Где-то по пути Салдана и Лоренсо тоже потеряли друг друга из виду.
Кейптаун: Столовая бухта (слева), полуостров Кейп-Пойнт (справа) и Ложный залив (сзади)
Опять же, из-за плохого пилотирования, Салдана просчитался с переходом на мыс и закончил тем, что совершил остановку к северу от мыса Доброй Надежды. Чтобы проверить, был ли пройден мыс, Салдана встал на якорь в неизвестной до сих пор бухте Столовой Горы и вышел на берег. Таким образом, Салдана стал первым европейцем ступившим на место , что должно было стать современным Кейптауном. Салданья поднялся на плоскую вершину горы, прилегающую к бухте и определил кончик мыса (Кейп-Пойнт) дальше на юг. Он  дал название назвал пику Столовой горы и (по преданию, он и его люди) вырезал крест в скале близлежащего строения, следы которого все еще можно найти на голове Льва сегодня.  Салдана пополнил запасы воды в местном водоеме (он также попал в короткую схватку с местными племенами Khoikhoi и был слегка ранен) прежде чем вернуться на свой корабль.

Гавань Столовой Горы была названа Aguada de Saldanha португальскими картографами 16-го века.

И еще один исторический пример попыток португальцев обосноваться на юге африканского континента и этот пример связан с именем Франсиско ди Альмейда известного португальского мореплавателя, который был так же вице королем Португальской Индии.
 25 марта 1505 года Франсиско де Алмейда был назначен вице-королем Индии при условии, что он создаст четыре форта на юго-западном побережье Индии: на острове Аньедива, Каннаноре, Кочин и Квилон.  Франсиско де Алмейда покинул Португалию с флотом в 22 судна с 1500 человек на борту.

Франсиско де Алмейда  достиг Кочина 31 октября 1505 года, у него осталось всего 8 судов.  Там он узнал, что португальские торговцы в Квилоне были убиты. Он решил послать своего сына Лоренсо с 6 кораблями, которые  уничтожили 27 судов Каликут в гавани Килона. Альмейда поселился в Кочине. Он укрепил португальские укрепления форта Мануэль на Кочине.

Алмейда отплыл в Португалию в декабре 1509 года и доплыл до залива Бута у мыса Доброй Надежды, где корабли Гарсия, Белен и Санта-Крус бросили якоря в конце февраля 1510 года, чтобы пополнить запасы воды. Там они столкнулись с местным коренным населением - кой-хой. После дружеской торговли некоторые члены экипажа посетили их близлежащую деревню, где они попытались украсть часть скота местных жителей. Утром 1 марта 1510 года Алмейда позволил своим капитанам Педро и Хорхе Баррето вернуться в деревню. Аборигены напали на членов экипажа и в ходе сражения  погибли  64 человека в том числе  и Алмейда и 11 его капитанов. Тело Альмейды было захоронено на берегу нынешнего Кейптауна.