пʼятницю, 17 червня 2016 р.

Thirumalali Naick Palace, Madurai, Tamil Nadu, India

 Thirumalai Nayak rule in Madurai between 1623 and 1659. He was the best-known of the thirteen rulers of Madurai in the 17th century. His contribution is many magnificent buildings and temples of Madurai. His kingdom was under constant threat from the Army of the Sultanate of Bijapur and other neighboring Muslim kingdoms, which he was able to successfully fight off. The territory comprised much of the old Pandya territories, which included Coimbatore, Tirunelveli, Madurai districts, Aragalur Tamil Nadu in the south, and some areas of the Travancore kingdom.

Thirumalai Nayak was a great patron of art and architecture and Dravidian architecture that evolved in the Madurai style. He rebuilt and reconstructed a number of old churches Pandya period. His palace, known as the Thirumalai Nayak is a notable architectural masterpiece.
He also built a beautiful palace called Thirumalai Nayak Mahal. The palace was divided into two main parts, namely Swargavilasa and Rangavilasa. There were the royal residence, theater, shrine, apartments, armory, palanquin place, royal bandstand, quarters, pond, and garden. The courtyard and ballroom are the main centers of attraction of the palace.

Legends

Thirumalai Nayak with a great personal interest in the construction of the temple in Madurai Pudumandapa. There are some documents that say that in one case, Sumandramurti Achari, chief architect, was so deeply immersed in work on the sculptural relief depicting a stone elephant eating sugar cane, that he did not notice that he is close to Nayak. Nayak gave him betel leaves and nuts. Thinking that it was the assistant, the architect took them and began to chew, not looking around. When he realized that it was himself Nyack, he was so badly frightened that injured two fingers. Driven by his duty, Nayak gave him many gifts.

On another occasion, the artist's son asked him for mangoes, in the off-season. He did not take any failures. Then Nayak ordered the boy to bring the golden mangoes from the palace. The boy was happy and this allowed his father to continue his work quietly. The "Mampazham" family was named Because of this incident, the family of the architect.

When the artist made the sculpture's Nayak wife and a piece separated from the hip. By a curious coincidence, the Queen actually had a scar in the same place, and there was a breakaway. The artist began work on another image, but it reappeared in the same place. Nayak's minister advised the artist to finish the statue leaving a flaw in place. When Nayak saw the sculpture, he was very angry, and the minister knew that his queen had a scar on her thigh. He sent for him, and as a punishment, he gouged out his eyes. After that Nayak repented. And the minister wrote a poem praise of the Goddess, begging her to return his sight if he was innocent. Goddess gave him back his sight. Minister became a famous poet Neelakanta Dikshitar. Among his works are "Shivalilamava", in the tradition of Lord Shiva in Madurai, and "Gangavatarana" on the descent of the Ganges to the earth. After this incident, the minister took leave of the king and was granted a village called Palamadai (Neelakanta Samudram) to the east of the modern Sankarnagar, in Tirunelveli.

 Тирумалаи Наяк правил в Madurai между 1623 и 1659. Он был самым известным из тринадцати  правителей Мадурая в 17 веке. Его вклад это многие великолепные здания и храмы Мадурая. Его королевство находилось под постоянной угрозой со стороны армий султаната Биджапура и других соседних мусульманских королевств, которые ему удалось успешно отбить. Территория охватывала значительную часть старых территорий Pandya, которые включали Коимбатор, Тирунелвели, Мадурай районы, Aragalur на юге Тамилнаду и некоторые территории королевства Travancore.

Тирумалаи Найяк был великим покровителем искусства и архитектуры и дравидийской архитектуры, которые эволюционировали в стиле Мадурая. Он перестроил и реконструировал ряд старых храмов периода Пандья. Его дворец, известный как Thirumalai Наяков, является заметным архитектурным шедевром.
Он также построил красивый дворец под названием Тирумалаи Наяк Махал. Дворец был разделен на две основные части, а именно Swargavilasa и Rangavilasa. Здесь находились, королевская резиденция, театр, святыни, квартиры, оружейная палата, место Паланкина, королевская эстрада, кварталы, пруд и сад. Двор и танцевальный зал являются основными центрами притяжения дворца.

Легенды

Thirumalaii Найяк с большым личным интересом относился к возведению Pudumandapa в храме Мадурай. Есть некоторые документы, которые рассказывают, что в одном случае, Sumandramurti Achari, главный архитектор, был так глубоко погружен в работу над скульптурным рельефом изображающим каменного слона еды сахарного тростника, что он не заметил что рядом находится сам Найяк. Найяк протянул ему листья бетеля и орехи. Думая, что это был помощник, архитектор взял их и начал жевать, не оглядываясь по сторонам. Когда он понял, что это был сам Наяк, он был так сильно напугался, что повредил два пальца. Движимый своим долгом, Наяк дал ему много подарков.

В другой раз сын художника просил у него манго, в не в сезон. Он не  принимал никаких отказов.  Тогда Найяк приказал, привозить мальчику золотые плоды манго из дворца. Мальчик был доволен и  это позволило его отецу спокойно продолжить свою работу. Из за  этого инцидента семья архитектора стала называться семья "Mampazham".

Когда, художник делал скульптуру супруги  Найяк-х и кусочек отделился от бедра. По любопытному совпадению, королева на самом деле имела шрам в том же месте, что и случился откол. Художник начал работу над другим изображением, но снова появился на том же месте появился след. Служитель Наяка посоветовал художнику закончить статую оставив изъян на месте. Когда Найяк увидел скульптуру, он очень разозлился, откуда  министр знал, что его королева имела шрам на ее бедре. Он послал за ним и в наказание ему выкололи глаза. После этого Найяк  раскаялся. А министр сочинил стихотворение похвалу Богине, умоляя ее,  вернуть ему зрение, если он невиновен. Богиня вернула ему зрение. Министр стал известным поэтом Neelakanta Dikshitar. Среди его работ "Shivalilamava",  в традициях Господа Шивы в Мадурае и "Gangavatarana" о спуске Ганги на землю. После этого инцидента министр взял отпуск у короля и был наделен деревней под названием Palamadai (Neelakanta Samudram) к востоку от современного Sankarnagar, в Tirunelveli.





Немає коментарів:

Дописати коментар